Časté dotazy

Smartbanking

Kolik Smartbanking stojí?

Aplikace i její aktivace jsou zcela zdarma. Další akce prováděné v bankovnictví se řídí aktuálním Sazebníkem.

Jaké zařízení musím mít, abych mohl využívat tuto aplikaci?

Smartbanking můžete používat na těchto zařízeních:

  • Apple iPhone, iPad s iOS 9 a vyšším
  • Mobily a tablety s Android 4.3 a vyšším
  • Chytré hodinky Apple Watch a hodinky kompatibilní s Android Wear
Jaké účty obsluhuji přes Smartbanking a jaké jsou limity pro platby?

V aplikaci máte stejné účty a limity jako v internetovém bankovnictví. A obě prostředí jsou provázaná, pokud tedy provedete platbu v internetovém bankovnictví, sníží se vám zbývající limit i ve Smartbankingu.

Operátor mi vyměnil moji SIM kartu za jinou. Musím kvůli tomu jít do banky, aby mi Smartbanking dál fungoval?

Nebojte, aplikace bude fungovat i nadále – není vázána na konkrétní SIM kartu.

Často slýchávám o napadeních chytrých telefonů, je Smartbanking bezpečný?

Ano, bezpečnost je pro nás to hlavní. Například aktivace služby proto probíhá pomocí tzv. dvoufaktorového ověření, kdy musíte znát svůj bezpečnostní PIN a mít k dispozici telefon, na který vám chodí autorizační SMS klíč. Zadání každé platby je poté podmíněno potvrzením PINem.

Ztratil jsem telefon, kde jsem měl aktivovaný Smartbanking. Co mám dělat?

Co nejdříve kontaktujte náš Helpdesk na čísle 495 800 121, kde vám Smartbanking na ztraceném zařízení deaktivujeme. Pokud ztracený telefon používáte i pro příjem autorizačních SMS do internetové bankovnictví, nezapomeňte na toto našeho pracovníka upozornit. Jakmile budete mít nové zařízení, nainstalujte a aktivujte si na něm aplikaci znovu.

Tablet, na kterém mám Smartbanking, používá celá rodina. Mohu na něm mít nahráno více těchto aplikací?

Bohužel to není možné, na jednom zařízení můžete mít pouze jednu aplikaci Smartbanking.

Co se stane, pokud si přístup do Smartbankingu zablokuji? Bude mi fungovat internetové bankovnictví?

Zablokováním jedné služby dojde kvůli bezpečnosti i k blokaci dalších služeb elektronického bankovnictví. Rádi vám však se vším pomůžeme v kterémkoli Finančním centru.


NaNákupy

O aplikaci

Kdo NaNákupy může používat?

Všichni naši klienti s internetovým bankovnictvím a platební kartou.

Jaký mobil potřebuji?

Jakýkoli mobil s operačním systémem Android 5 a vyšším. Je důležité, aby mobil podporoval technologii NFC.

Kolik aplikace stojí?

Aktivace i používání je zcela zdarma.

Proč aplikace vyžaduje přístup k poloze a telefonním hovorům?

Přístup k poloze vyžadujeme pro kontrolu, zda se mobil skutečně nachází v blízkosti platebního terminálu. Data o poloze neukládáme ani nevyužíváme k jiným účelům.

Přístup k telefonním hovorům vyžadujeme pro jednoznačnou identifikaci mobilu, abychom zabránili neoprávněnému přenosu aplikace na jiné zařízení.

Aplikace nemá přístup k seznamům nebo záznamům telefonních hovorů, ani ke kontaktům. Nemusíte se tak obávat žádného zneužití údajů z naší strany.

S jakými potížemi se můžu setkat při placení aplikací?

Aplikaci jsme dlouho a důkladně testovali. Platby mobilem fungují bez problémů na většině nových mobilních telefonů a platebních terminálů. Masterpass platby navíc běží v nejznámějších internetových obchodech.

Neustále pracujeme na tom, aby se s naší aplikací dalo platit vždy a všude. Pokud se přesto při placení či jejím používání setkáte s problémem, nahlaste nám ho prosím přes tento kontaktní formulář.

Příklady problémů, se kterými se můžete setkat:

Platby v OMV

Na čerpacích stanicích OMV se při platbě nezobrazí správná částka, ale 0,01 či 1,00 EUR. Nebojte se přiložit mobil podruhé. Odečte se vždy přesně tolik, za kolik jste nakoupili.

Žádost o CVV2/CVC2 kód při Masterpass platbě

U některých obchodníků se může stát, že při Masterpass platbě bude potřeba vyplnit také tříčíselný CVV2/CVC2 kód ze zadní strany vaší platební karty. Na odstranění tohoto problému spolu s provozovateli platebních bran pracujeme.

Problém s aktivací otisku prstu

U některých telefonů značek Samsung, Asus nebo One Plus může dojít k problému při zapnutí funkce otisku prstu. V takovém případě zkuste zamknout a zase odemknout displej mobilu, spustit aplikaci a ihned poté si otisk prstu zapnout (Menu / Otisk prstu).

Platba za jízdenku kartou Visa v Ostravě a Plzni

Na terminálech vozů ostravské a plzeňské MHD nelze za jízdenky platit kartou VISA vloženou do aplikace. Na vyřešení problému pracujeme.

Samsung Galaxy S3 Neo

Platby mobilem nefungují na mobilním telefonu Samsung Galaxy S3 Neo, přestože má podporu NFC a Android 4.4 a vyšší. Podle vyjádření výrobce tento model bohužel nemá příslušné softwarové předpoklady a problém bohužel nevyřeší ani aktualizace softwaru v telefonu.

Zapnutí a vypnutí funkcí

Jak mám aktivovat NFC platby mobilem?

U karty, se kterou chcete platit, povolíte NFC platby přímo v aplikaci stisknutím tlačítka „Aktivovat“ (tato možnost se zobrazí pouze v případě, že váš mobil podporuje NFC).

U některých typů platebních karet (například u bezkontaktní platební nálepky) není možné NFC platby mobilem aktivovat.

Jak mám aktivovat Masterpass platby?

Po aktivaci NaNákupy se platební karty, které vidíte v aplikaci, automaticky zpřístupní také pro Masterpass platby.

Můžu aplikaci používat na více zařízeních?

Své platební karty uvidíte ve všech zařízeních, kde máte aplikaci aktivovanou. Stejně to funguje s věrnostními kartičkami a nákupními seznamy – přidáte-li je na jednom zařízení, automaticky se zobrazí ve všech ostatních.

Jedno bezpečnostní omezení však máme: jedna platební karta může být v jednu chvíli aktivována pro NFC platby pouze v jednom zařízení.

Platební karty v aplikaci

Jaké karty se mi v aplikaci zobrazí?

Aplikace zobrazí všechny karty, u kterých vás vedeme jako držitele a nejsou trvale blokovány. Pokud se vám některá vaše karta nenačte, kontaktujte prosím Helpdesk platebních karet na čísle 495 800 111.

Jak je to se specifickými kartami a nálepkou?

  • COOL kartu do aplikace není možné přidat
  • Bezkontaktní nálepku vám aplikace zobrazí, ale platit s ní nelze
  • Regionální karty jako například Dynamo Pardubice, Verva Litvínov atd. je možné přidat

S novou nebo obnovenou platební kartou to funguje následovně:

  1. Aby se obnovená karta v aplikaci zobrazila, je potřeba nejprve aplikaci deaktivovat (otevřete aplikaci a vyberte v menu vpravo nahoře položku „Deaktivovat v tomto mobilu“)
  2. Poté ji znovu aktivujete pomocí kódu vygenerovaného v internetovém bankovnictví. Nezapomeňte prosím, že v okamžiku aktivace musí být mobil připojený k internetu.

Do budoucna se obnovené karty budou zobrazovat automaticky a nová aktivace nebude potřeba.

Pokud chcete odstranit platební kartu s prošlou platností či trvale blokovanou kartu, je postup stejný.

Zobrazil se mi jiný design karty, co mám dělat?

Pokud máte v aplikaci u své karty nesprávný obrázek, nejedná se o problém. Design karet se často mění a u některých typů zobrazujeme pouze ten nejnovější. Pokud máte Image kartu, váš vlastní obrázek neumíme zobrazit. Pro ověření, o jakou kartu jde, je důležitý především název, číslo a platnost karty.

Platby mobilem a výběr hotovosti z bankomatu

Kde můžu platbu mobilem používat ?

Všude tam, kde lze platit bezkontaktní platební kartou. Na terminálech, které bezkontaktní platby nepodporují, s aplikací NaNákupy bohužel zaplatit nejde. Prodejní místa s bezkontaktním terminálem jsou označena tímto symbolem:Bezkontaktní platba

Musím být při placení online?

Nemusíte, ale kvůli bezpečnosti jsme omezili počet plateb, které můžete uskutečnit bez internetu. Jednou za čas je potřeba se připojit k našim systémům a tuto možnost obnovit (aplikace vás o tom sama informuje).

U Mastercard stačí, když se připojíte třeba doma na Wi-Fi.

U karet Visa obnova probíhá výhradně v průběhu platby, je tedy potřeba mít zapnutá mobilní data přímo v obchodě.

Jak správně přikládat mobil k platebnímu terminálu?

Mobil jednoduše stačí přiložit libovolnou stranou k bezkontaktnímu terminálu stejně, jako když platíte kartou – počkejte jen, dokud se neozve dlouhé pípnutí oznamující úspěšné spojení.

  • Pokud k němu nedojde do 5 sekund, zkuste mobil oddálit a opětovně přiložit. Případně platbu v aplikaci zrušte a proveďte ji znovu.
  • Záleží i na umístění NFC antény u konkrétního typu mobilu (nejčastěji v místě baterie, případně okolo fotoaparátu).
  • Pokud platební terminál leží na kovové desce, může pomoci terminál nadzvednout.
  • U mobilů se slabší NFC anténou může bránit spojení mobilu s platebním terminálem i pouzdro.

Můžu mobilem platit i v zahraničí?

Ano, s aplikací můžete platit na všech bezkontaktních terminálech, které přijímají platební karty Mastercard či Visa.

Mohu do aplikace vložit i platební karty, které nejsou bezkontaktní?

Ano, v aplikaci uvidíte všechny svoje karty – kontaktní i bezkontaktní a se všemi můžete platit.

Vadí, když mám na mobilu nalepenou bezkontaktní nálepku? Nebo když mám v obalu na mobil vloženou platební kartu, Lítačku či jinou čipovou kartu?

Bohužel ano. Platební terminál nepozná, kterou kartu má přečíst a zahlásí chybu. Důležité je proto nemít na telefonu bezkontaktní nálepku a v obalu telefonu žádné čipové karty.

Terminál vyžaduje zadání PINu. Je to v pořádku?

Ano. Starší platební terminály (v Česku už se s nimi ale téměř nesetkáte) mohou u částek nad 500 Kč vyžadovat i zadání PINu na terminálu. V takovém případě zadejte PIN aplikace.

Můžu pomocí aplikace vybírat hotovost z bankomatu?

Ano, ale pouze z bankomatů s bezkontaktní čtečkou, kterých je po České republice zatím jen pár.

Jak na to? Nejdříve zadejte PIN aplikace v mobilu (stejně jako při placení), a následně ještě ten samý PIN do bankomatu. Rozumíme, že to není moc pohodlné, ale jinak to bohužel zatím nejde. Pracujeme na tom, abychom vám výběry hotovosti mobilem zpříjemnili.

Mohu využít CashBack?

Službu CashBack v aplikaci využít bohužel nelze.

Mám NFC v mobilu vypínat kvůli úspoře baterie?

Není k tomu důvod. Zapnuté NFC má na spotřebu baterie jen nepatrný vliv. Je-li vypnutý displej mobilu, NFC se automaticky vypne.

Číslo karty na účtence neodpovídá tomu na mé kartě, je to v pořádku?

Ano. Do mobilu se totiž kvůli bezpečnosti číslo karty neukládá. Pro potřeby plateb mobilem ho nahrazuje šifrovaný kód.

Jak poznám na výpisu platbu mobilem od těch ostatních?

Bohužel nijak. Platba se na výpisu v internetovém bankovnictví, NaNákupy či Smartbankingu nijak nerozlišuje od plateb platební kartou.

Mohu NFC platby mobilem deaktivovat?

Ano. Klikněte na symbol 3 teček vpravo dole pod obrázkem karty, u které chcete NFC platby mobilem deaktivovat a zvolte „Vypnout NFC platby“.

Masterpass platby

Co jsou Masterpass platby?

Pohodlné a bezpečné placení kartou na internetu všude tam, kde uvidíte logo Masterpass.

Masterpass

Jak placení probíhá?

Velmi jednoduše. Zaplatíte ve všech českých i zahraničních e-shopech, které umožňují placení kartou. A je jedno, jestli nakupujete přes mobil nebo počítač.

Při Masterpass platbě se objevila žádost o potvrzení pomocí SMS hesla (3D Secure), je to v pořádku?

Ano. Záleží vždy na tom, jakou verzi Masterpass plateb daný internetový obchod používá a také na tom, jak vysokou částku platíte.

Mohu zaplatit s Masterpass, pokud jsou u dané karty zakázány internetové platby?

Nemůžete. Pro Masterpass platby je nezbytné povolit platby na internetu (provedete jednoduše v internetovém bankovnictví či Smartbankingu).

Přestože jsem v minulosti zvolil „Zapamatovat si mne“, musím Masterpass platbu potvrdit SMS kódem, je to v pořádku?

Ano, z bezpečnostních důvodů je po určité době nebo při změně konfigurace internetového prohlížeče či počítače potřeba ověřit vaši totožnost pomocí SMS kódu, který vám pošleme na mobil

Můžu Masterpassem platit i v zahraničí?

Ano, s aplikací můžete platit ve všech obchodech, kde akceptují Masterpass.

V některých obchodech (např. Fruitisimo, Shell, Globus) se pro Masterpass platbu zobrazí QR kód. Mohu s NaNákupy Masterpass zaplatit i zde?

Bohužel zatím ne. Spolu s Mastercard ale pracujeme na tom, aby to možné bylo.

Jak poznám na výpisu Masterpass platbu od těch ostatních?

Bohužel nijak. Platba se na výpisu v internetovém bankovnictví, NaNákupy či Smartbankingu nijak nerozlišuje od plateb běžnou plastovou kartou.

Věrnostní kartičky a nákupní seznamy

Jak si přidám věrnostní kartičku?

Postupujte takto:

  1. Klikněte na oranžové „+“ v pravém dolním rohu aplikace
  2. Vyberte možnost „Věrnostní kartička“
  3. Zadejte jméno karty
  4. Nafoťte obrázek přední (popř. i zadní) strany kartičky
  5. Nafoťte čárový kód (případně můžete i ručně zadat jeho číslo

Kartičku poté u obchodníka uplatníte jednoduše – klikněte u dané věrnostní kartičky na tlačítko „Zobrazit čárový kód“ a ukažte jej obchodníkovi.

Pokud se nepodaří čárový kód načíst, požádejte o přepsání čísla ručně. Pokud to bude obchodník vyžadovat, ukažte mu i obrázek přední a zadní strany karty kliknutím na obrázek věrnostní kartičky.

Jak si vytvořím nákupní seznam?

  1. Klikněte na oranžové „+“ v pravém dolním rohu aplikace
  2. Vybere „Nákupní seznam“
  3. Zadejte položky seznamu

Nákupní seznam si můžete pojmenovat a odlišit i pomocí obrázku.

Věrnostní kartičky a nákupní seznamy se vám zobrazí ve všech zařízeních s aktivovanou aplikací. Pokud například ztratíte mobil, o své věrnostní kartičky a nákupní seznamy nepřijdete. Vše se automaticky zálohuje v našich systémech. Po nové aktivaci aplikace se karty i seznamy do aplikace opět nahrají.

PIN, heslo, e-mail a SMS kód

Co mám dělat, když zapomenu PIN?

  1. Klikněte v aplikaci na „Obnovit PIN“
  2. V internetovém bankovnictví si vygenerujte kód a přepište ho do aplikace
  3. Přepište do aplikace SMS kód, který vám pošleme
  4. Zvolte si nový PIN

Při zapomenutí hesla

  1. Klikněte na „Obnovit heslo“
  2. Zadejte e-mail, který jste si zvolili při aktivaci
  3. Přepište do aplikace SMS kód, který vám pošleme
  4. Zvolte si nové heslo

Jak změnit PIN

Změnit PIN můžete kliknutím na „Změnit PIN“ v „Menu / Profil uživatele“. Nejprve zadejte starý PIN a následně si zvolte PIN nový.

Jak změnit heslo

Velmi podobně, změnit heslo můžete kliknutím na „Změnit heslo“ v „Menu / Profil uživatele“. Nejprve zadejte staré heslo a následně si zvolte heslo nové.

Jak změnit e-mail

I to je snadné. Změnit e-mail můžete kliknutím na „Změnit e-mail“ v „Menu / Profil uživatele“. Zadejte svoji novou e-mailovou adresu, na kterou vám přijde ověřovací kód, ten následně zadejte do aplikace.

Odblokování PINu

  1. Klikněte na „Odblokovat PIN“
  2. V internetovém bankovnictví si vygenerujte kód a přepište ho do aplikace
  3. Na mobil vám přijde SMS kód, přepište ho do aplikace
  4. Zvolte si nový PIN

Odblokování hesla

  1. Klikněte na „Obnovit heslo“
  2. Zadejte e-mail, který jste si zvolili při aktivaci NaNákupy
  3. Na mobil vám přijde SMS kód, přepište ho do aplikace
  4. Zvolte si nové heslo

Při dotazu na zůstatek po mně aplikace chce PIN či otisk prstu pouze někdy, je to v pořádku?

Ano. Po zadání PINu nebo otisku prstu si během následujících 20 minut můžete kdykoli znovu zůstatek u dané karty zkontrolovat, a to bez nutnosti ověřování.

Při přihlášení do NaNákupy Masterpass se mi zobrazuje hláška „Neplatný e-mail nebo heslo“, co mám dělat?

Pokud jste zadali heslo několikrát špatně, došlo k jeho zablokování. V tom případě:

  1. Klikněte na „Obnovit heslo“
  2. Zadejte e-mail, který jste si zvolili při aktivaci NaNákupy
  3. Přepište do aplikace SMS kód, který vám pošleme
  4. Zvolte si nové heslo

Na které číslo mi budete posílat SMS kódy?

Ověřovací SMS kód (pro aktivace aplikace, odblokování PINu či hesla, první přihlášení do NaNákupy Masterpass) posíláme na telefonní číslo uvedené ve vaší smlouvě k elektronickému bankovnictví. Kvůli bezpečnosti ho můžete změnit pouze na pobočkách banky.

Když používáte místo PINu otisk prstu

Jaký mobil potřebuji, abych mohl používat otisk prstu místo PINu? A je to bezpečné?

Použití otisku prstu je zcela bezpečné. Každý otisk je unikátní, navíc je bezpečně uložen v mobilu a nikdy ho neopustí. K jeho užívání potřebujete mobil s operačním systémem Android 6.0 a vyšším a čtečkou otisků odpovídající standardu Android.

Může se vám stát, že…

Váš mobil čtečku otisků prstů má, ale její využití v aplikaci nenabízí

  • V takovém případě čtečka otisků nejspíš není kompatibilní s novějšími verzemi operačního systému Android ( tento problém se týká například modelu Samsung Galaxy S5 )

Otisk prstu je rozpoznán, ale terminál hlásí „Nesprávný PIN“

  • Pravděpodobně jste aktivovali otisk prstu poté, co jste při platbě omylem zadali nesprávný PIN
  • Otisk prstu deaktivujte (Menu > Otisk prstu) a poté aktivujte znovu (opět přes Menu > Otisk prstu)

Otisk prstu rozpoznán není

  • Po několika neúspěšných pokusech se použití otisku prstu na několik desítek sekund zablokuje
  • Chvilku počkejte nebo potvrďte platbu PINem aplikace

Na jiné aplikace ale nemá zablokování otisku prstu v NaNákupy vliv.

Zůstatek, přehled plateb kartou, pohyby na účtu a limit karty

Co přesně znamená zůstatek?

Disponibilní zůstatek na debetní či kreditní kartě jsou peníze, které máte v daném okamžiku k dispozici:

  • U debetní karty na svém účtu včetně povoleného přečerpání
  • U kreditní karty jako částku zbývající k čerpání

Co mi říká přehled plateb kartou?

V přehledu vidíte detaily platby danou platební kartou („plastovou“ či v aplikaci NaNákupy). Datum odpovídá datu uskutečnění platby, nikoli datu zaúčtování.

Co znamená zobrazení všech pohybů?

Jedná se o přehled veškerých pohybů na účtu, ke kterému je vydaná daná platební karta. Datum odpovídá datu zaúčtování dané transakce.

Co představuje pojem celkový limit?

Jedná se o pojem týdenní limit platební karty. K jeho čerpání dochází platbami danou platební kartou (plastovou kartou, NFC platbou i Masterpass platbou s NaNákupy).

  • K obnově limitu dochází vždy v noci ze soboty na neděli
  • Tento limit si můžete změnit v internetovém bankovnictví, Smartbankingu nebo přímo v NaNákupy

Co znamená položka s názvem „K dispozici z celkového limitu“

  • Jde o zbývající částku z týdenního limitu, kterou můžete do noci ze soboty na neděli (při níž dojde k obnově celkového limitu), platbami danou kartou vyčerpat
  • Při pokusu o platbu přesahující aktuální částku „K dispozici“ dojde k zamítnutí platby
  • Částka „K dispozici“ je pouze orientační a nemusí zcela odpovídat skutečnosti

Stránka se zůstatkem se vám nezobrazuje? Pak zřejmě nejste připojeni k internetu nebo máte blokovaný přístup k internetovému bankovnictví. Zavolejte nám na 495 800 111 a pomůžeme vám.

Ztráta či krádež mobilu a možnosti pojištění

Co mám dělat v případě ztráty nebo krádeže mobilu? A mohu se proti tomu pojistit?

V případě ztráty, krádeže či zneužití vašeho mobilu s aplikací NaNákupy kontaktujte prosím ihned náš Helpdesk platebních karet na čísle 495 800 111.

  • Obratem zablokujeme NFC platby mobilem, takže s aplikací se už nebude dát platit
  • Zablokování se nevztahuje na vaše plastové karty – ty budou fungovat normálně dál
  • Nezapomeňte prosím, že pokud ztratíte plastovou kartu, a necháte si ji zablokovat, nebude vám fungovat ani v aplikaci

Pro takové případy se u nás pojistit můžete. Využijte Pojištění ztráty a krádeže karty či Pojištění internetových rizik, které se vztahují i na aplikaci NaNákupy.


Zahraniční devizové platby

Jaké jsou podstatné náležitosti zahraniční platby?

Příkazce/plátce

Představuje číslo účtu, ze kterého chcete poslat peníze, jméno/název a adresu plátce.

Příjemce

Znamená číslo účtu, na který mají být peníze převedeny, jméno/název a adresa příjemce (vč. názvu nebo ISO kódu státu). U převodů do států EU/EHP a Švýcarska je povinný IBAN formát.

Banka příjemce

BIC (SWIFT adresa) banky příjemce nebo národní bankovní směrový kód banky příjemce (např. BLZ, CHIPS, FEDWIRE apod.), dále pak název a adresa banky příjemce (vč. názvu nebo ISO kódu státu).

Částka převodu

Je číselné vyjádření částky převodu (vč. vyznačení desetinných míst).

Měna převodu

Znamená označení měny převodu (ISO kód měny).

Účel převodu

Je informace pro příjemce o účelu/důvodu převodu (do zahraničí uveďte v cizím jazyce – doporučujeme v anglickém jazyce).

Kód zpoplatnění

Představuje kód, který říká, kdo má zaplatit poplatky za váš převod do zahraničí. A existuje několik druhů:

OUR – ten, kdo platbu posílá (říkáme mu tzv. příkazce) hradí poplatky své banky, banky příjemce a případně další poplatky zprostředkujících bank.

  • Příchozí platby ze zahraničí v Kč a cizí měně a z tuzemska v cizí měně – plátce hradí poplatky ČSOB 1), poplatky své banky a případné další poplatky zprostředkujících bank
  • Odchozí platby do zahraničí v Kč a cizí měně a do tuzemska v cizí měně – plátce (klient ČSOB) hradí poplatky ČSOB, banky příjemce a případné další poplatky zprostředkujících bank

SHA – příkazce i příjemce hradí poplatky své banky. Příkazce hradí poplatky své banky. Příjemce hradí poplatky své banky, případně dalších zprostředkujících bank. Tento kód je jedinou možnou volbou zpoplatnění SEPA převodu a převodu do EU/EHP bez ohledu na měnu převodu.

BEN – všechny poplatky hradí ten, kdo platbu přijímá. Příkazce nehradí nic. Příjemce hradí poplatky své banky, příp. dalších zprostředkujících bank. Výsledná částka, která mu dorazí na účet, je o tyto poplatky snížená.

Reference příkazce/plátce

Znamená popis platby, který se zobrazí ve vašem výpisu k účtu.

Kontaktní osoba

Jednoduše vaše jméno a telefon/e-mail/fax.

Datum splatnosti

Představuje den, kdy mají být peníze odeslány z účtu. Určujete ho sami, přičemž pokud datum nevyplníte, peníze odesíláme nejpozději následující pracovní den po dni, kdy platbu zaevidujeme.

Co znamená IBAN a BIC?

Pro zadání zahraniční platby budete potřebovat zpravidla jedno z následujících čísel/kódů – IBAN nebo BIC. Jedná se o mezinárodní číslo a kód účtu a banky.

IBAN najdete ve svém internetovém bankovnictví nebo na výpisu k vašemu účtu, náš BIC je CEKOCZPP.

BIC

BIC je mezinárodní kód banky, kterým je příslušná finanční instituce identifikována na celém světě. BIC se skládá z 8 znaků (pokud se jedná o centrálu banky) nebo z 11 znaků (pokud se jedná o pobočku banky) a skládá se následovně:

  • První čtyři znaky – kód názvu banky
  • Další dva znaky – ISO kód země
  • Další dva znaky – kód sídla banky
  • Další tři znaky – kód pobočky banky

Kód může vypadat například takto:

  • CEKOCZPP = ČSOB, Praha
  • CEKOSKBX = ČSOB, Bratislava
  • KREDBEBB= KBC, Bruxelles
  • DEUTDEFF = Deutsche Bank AG, Frankfurt/Main
  • DEUTDEFF506 = Deutsche Bank AG, Hanau

IBAN

IBAN (International Bank Account Number) je mezinárodně standardizovaná forma čísla účtu. Umožňuje jednoznačnou identifikaci účtu, země a bankovní instituce příjemce platby.

IBAN číslo účtu je povinné pro SEPA převody v rámci členských států EU/EHP a pro převody v rámci členských států EU/EHP v jejich měnách. Tento kód obsahuje maximálně 34 znaků a zahrnuje i kontrolní prvky. Může vypadat například takto: CZ2503000000000000000123.


Multibanking

Co je multibanking a kde ho najdu?

Multibanking je služba, která vám umožní připojit si a ovládat účty, které máte v jiných bankách. Najdete ji po přihlášení do svého internetového bankovnictví na dlaždici Připojené účty.

K čemu bude multibanking sloužit?

Stačí se přihlásit do internetového bankovnictví a přímo na úvodní stránce si budete moci připojit účty, které máte v jiných bankách. Najednou tak uvidíte, nejen kolik peněz na kterém účtu máte, ale můžete se podívat i na přehledy pohybů, a dokonce i z účtů rovnou platit.

Pro koho je multibanking?

Pro každého našeho klienta, který využívá internetové bankovnictví a má účty i v jiných bankách, které multibanking umožňují.

Bude služba multibanking nějak zpoplatněná?

Ne, služba bude zdarma.

Musím kvůli aktivaci multibankingu na pobočku?

Ne, na pobočku nemusíte. Vše totiž jednoduše vyřešíte ve svém internetovém bankovnictví. Na dlaždici připojené účty najdete návod, jak služba funguje a jak si připojit své účty.

Účty z jakých bank si budu moci připojit do svého internetového bankovnictví?

V tuto chvíli je možné si připojit účty z Equa bank a České spořitelny. Množinu spolupracujících bank budeme průběžné rozšiřovat. Naše technické řešení umožní spolupráci se všemi bankami na českém trhu.

Proč bych měl multibanking využívat a své účty z jiných bank si připojit?

Díky multibankingu vyřešíte vše z jediného internetového bankovnictví. Nebudete se muset hlásit do ostatních v jiných bankách, a ušetříte tak čas a získáte přehled o všech pohybech i zůstatcích. A to na jednom místě.

Je multibanking bezpečný?

Služba je maximálně zabezpečená – funguje v bankovním prostředí a samozřejmě i komunikace mezi bankami podléhá nezbytnému technickému standardu.

Je multibanking nějak časově omezený?

Ano, připojení účtů z jiných bank je v multibankingu kvůli bezpečnosti časově omezené – maximum je 90 dnů (může se lišit v závislosti na bance). Minimálně jednou za tuto dobu je připojení vždy nezbytné znovu potvrdit (autorizovat). Pokud jej nepotvrdíte, nebudou se aktualizovat pohyby ani zůstatek a z účtu nepůjde zadat nepřímá platba.

O vypršení limitu vás samozřejmě budeme informovat přímo v internetovém bankovnictví, v detailu připojeného účtu si pak kdykoli můžete zkontrolovat, kdy k vypršení limitu dojde.

Bude fungovat multibanking i na chytrém telefonu ve smartbankingu?

Multibanking najdete koncem roku 2018 ve svém internetovém bankovnictví. Do smartbankingu ho přidáme kolem půlky roku 2019.

Pokud mi nebude multibanking vyhovovat, bude možné jej nějak deaktivovat?

Možnost připojit si účty z jiných bank prostřednictvím multibankingu je samozřejmě zcela dobrovolná. Pokud byste nějaký účet nechtěli vidět a ovládat, můžete jej kdykoli sami odpojit.